miércoles, 19 de octubre de 2016

L'HABITACIÓ VERMELLA FITXA NUM,12

Resultat d'imatges de l'habitació vermella

FITXA NUM. 12

FITXA TÈCNICA: 

Títol​: Habitació vermella.
Autor​: Henri Matisse.
Cronologia​: va ser pintada l’any 1908.
Estil​: aquesta avantguarda és d’estil fauvista.
Localització​: es troba situat al museu de l’Ermitatge, a Sant Petesburg.
Tècnica​: la tècnica amb la qual va estar pintada és la pintura a l’oli.
Dimensions​: 180’5m X 221m.

CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL:
Habitació vermella és una obra pictòrica pintada per Henri Matisse l’any 1908, i que pertany al moviment d’avantguarda Fauvisme. L’època de les primeres avantguardes coincideix amb un període molt convuls de la història: la rivalitat colonial entre les potències europees, la Primera Guerra Mundial (1914­1918), la Revolució Russa (1917), el naixement del feixisme i del nazisme. Un món en crisi que revitalitza l’art i que porta l’artista a la recerca d’elements nous i provocadors, reaccionant contra les injustícies socials que l’envolten. L’art contemporani deixa de banda la captació externa de la realitat visual i expressa les vivències interiors de l’artista, un artista sovint rebutjat que busca uns altres individus per fundar un moviment que expressi les seves inquietuds. Neixen així les avantguardes del segle XX, que poc tenen en comú amb els estils globalitzadors del passat. La pintura pren el protagonisme de la innovació.

 ANÀLISI FORMAL: ­
Elements tècnics i formals​: Habitació Vermella està pintat amb pintura a l’oli sobre un suport de tela. En la pintura a l’oli, l’aglutinant dels colors és un oli d’origen vegetal (llinosa o de nou) i que s’adapta bé a qualsevol tipus de suport. L’artista dissol bé els colors amb oli i els aplica amb pinzell sobre la tela. ­
Elements plàstics​: hi predomina la línia corba, sinuosa i gruixida, i fins i tot alguns elements s’han dibuixat amb una línia negra. En quant al color, la gamma cromàtica predominant és la dels colors càlids com el vermell, el groc i el taronja, que queden contrastats amb els colors freds de la finestra i els detalls del mantell sobre la taula. Destaquen els colors primaris i complementaris. No hi ha llum, sinó que ve donada pel color blanc i per les pintures. Hi ha absència d’ombres. ­
Elements compositius​: la composició que presenta és oberta i simètrica on l’eix centralitzador és el gerro amb fruita. Tanmateix, l’escena està descentrada. A la part esquerra s’hi troba una cadira de vímet i una finestra, on es pot observar al fons un jardí amb una caseta i arbres. A la part central hi ha una taula amb unes estovalles vermelles amb decoració oriental i amb un gerro amb fruita a sobre. A la part dreta s’hi troba una dona amb actitud relaxada agafant un altre gerro amb fruita. Les línies compositives són corbes, sinuoses i gruixudes que donen dinamisme, encara que també hi predominen les línies rectes en la finestra i la cadira de l’esquerra. Hi ha una absència de perspectiva i la línia de l’horitzó és alta, perquè té una alta proximitat amb l’espectador. El ritme és molt dinàmic causat per la corbatura i sinuositat de les línies.

INTERPRETACIÓ:
 La funció que realitza aquesta obra és estètica, de tema costumista. Matisse va afirmar que l’objectiu dels seus quadres era proporcionar plaer i alegria de viure. A través del color, l’artista apel∙la a la part emotiva de l’espectador. Aquest esteticisme queda plasmat en imatges de felicitat i refusa les angoixes del món contemporani. Habitació Vermella plasma un tema que Matisse ja havia pintat l’any 1897, en la seva obra “La taula”, però el resultat és totalment diferent. El pintor ha transformat un quadre amb certes influències impressionistes, en una obra de caire avantguardista i innovador. És un art que no defensa cap bandera ideològica, només aporta una nova tècnica pictòrica. Henri Matisse és un dels artistes més influents del segle XX. Les seves innovacions estilístiques, juntament amb les de Picasso, modificaran el curs de l’art contemporani. Matisse inicia el moviment fauvista a Cotlliure l’any 1905. L’artista rep influències del seu mestre i simbolista Moreau i de postimpressionistes com Gauguin i Cézanne. Altres influències en la pintura de Matisse eren les miniatures perses i l’art islàmic. Els germans Stein, coleccionistes d’art, van comprar alguns quadres de Matisse i aviat un sector de la societat parisenca es va interessar per una pintura “diferent”. Els Stein formaven part d’un cercle molt restringit. S’oposaven a l’art acadèmic i defensaven la innovació artística i la ruptura radical amb el passat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Vistas de página en total