lunes, 24 de octubre de 2016

COMPOSICIÓ IV FITXA NUM. 16

Resultat d'imatges de COMPOSICIO IV

FITXA NUM 16

FITXA TÈCNICA:

Títol : Composició IV.
Autor : Wassily Kandisnky.
Cronologia : va ser pintat l’any 1911.
Estil : aquesta avantguarda és d’estil abstracte.
Localització : es troba situat al museu de Düsseldorf, a Alemanya.
Dimensions : 1’59m X 2’5m.

CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL:

Composició IV és una obra pictòrica pintada per Wassily Kandinsky l’any 1911, i que pertany al
moviment d’avantguarda abstracte.
A començaments del segle XX, els nous descobriments científics i tècnics, la difusió de noves
ideologies, els problemes socials derivats de la industrialització i la situació política a Europa
marcada per la tensió entre les grans potències provoquen canvis en les idees i els estils de
vida, que faran que el segle XX sigui molt diferent de les èpoques anteriors.
Els artistes del segle XX es mostraran receptius amb molts d’aquests problemes, i reflectiran en
les seves creacions els trets culturals, morals i polítics que configuren el pensament d’aquest
segle. És un moment en què l’art es troba davant d’un desafiament: inventar noves formes amb
les quals poder expressar aquest món de conflictes i canvis.
A més, és un moment en què els artistes ja no intenten solament reflectir la realitat, sinó que
també intentaran expressar de forma plàstica les seves pròpies vivències interiors i la seva visió
subjectiva de la realitat. És es tot aquest context on surten les anomenades Avantguardes del
segle XX.

ANÀLISI FORMAL:

Elements tècnics i formals: Composició IV està pintada amb pintura a l’oli sobre un suport de
tela. En la pintura a l’oli, l’aglutinant dels colors és un oli d’origen vegetal (llinosa o de nou) i que
s’adapta bé a qualsevol tipus de suport. L’artista dissol bé els colors amb oli i els aplica amb
pinzell sobre la tela.
Elements plàstics: hi predominen les línies i una pinzellada molt diluïda, amb un traç precís
que delimita les formes esquemàtiques. En quant al color, els colors són brillants i plans a base
de grans taques de colors purs, càlids i freds distribuïts uniformement per tot el quadre.
Destaca el color negre, que serveix per delimitar les taques de colors i per crear diferents
objectes en el quadre. No hi ha presència de llum, ve donada pels colors, ja que en les zones
brillants s’utilitzen els colors càlids, i les zones amb ombra s’utilitzen els colors freds. Hi ha una
absència de clarobscur.
Elements compositius: la composició que presenta és tancada, amb un eix central de
simetria com són les llances que divideixen l’escena en dues parts de dalt a baix. Predominen
les formes geomètriques triangulars, trapezoïdals. Els defensors del castell estan fets amb
línies rectes i els invasors amb línies corbes. A més de les rectes i corbes hi ha moltes línies
rectes inclinades que aporten dinamisme. A la part esquerra hi ha més dinamisme, i a la part
dreta hi ha més serenitat. L’obra té una gran expressivitat, i dóna una sensació de moviment
gràcies a totes aquestes línies compositives i al contrast dels colors càlids amb els freds. La
pintura és plana i molt superficial, sense línia de l’horitzó i sense perspectiva.

INTERPRETACIÓ:

La funció que realitza aquesta obra és estètica i decorativa, però també simbòlica, ja que la
seva intenció era obrir nous camins per trobar nous llenguatges pictòrics. La societat industrial
necessitava nous tipus de decoració i formes de disseny que no imitessin la realitat.
Aquesta pintura abstracta correspon a la seva primera etapa en la qual encara hi ha elements
reconeixibles de la realitat. L’escena s’inspira en un conte de fades. A la part central apareix
una muntanya blava coronada per un castell. A la part esquerra lluiten uns cavallers amb les
seves montures, damunt de l’arc de Sant Martí. A la part dreta, en un primer terme, hi ha uns
guardians que munten guàrdia, subjectant unes llances molt llargues.
Wassily Kandinsky va ser un pintor rus que va viure a Múnich, Alemanya, i és considerat el pare
de l’art abstracte. L’objectiu de l’art abstracte era fer que la pintura deixés de reflectir la realitat i
buscar un llenguatge pictòric que transmetés emocions i sentiments. El color i les línies havien
de convertirse en tons, ritmes i crear acords cromàtics. Les pintures de Kandinsky són una
veritable simfonia de colors i formes que transmeten una bellesa emocionant.
L’abstracció va rebre moltes crítiques en el seu moment, perquè no ho consideraven un art que
representés la realitat. Actualment és acceptat i assumit conscientment.
Va rebre influències dels postimpresssionistes com Van Gogh i Gauguin, i dels fauvistes com
Matisse. Va influir sobre l’expressionisme i tot l’art abstracte posterior. També va participar en el
moviment expressinista alemany anomenat “El genet blau” amb Franz Marc i va ser el professor
de l’escola de disseny racionalista la Bauhaus.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Vistas de página en total