FITXA NUM.5 CASA DEL POETA TRÀGIC
TÍTOL:
Casa del poeta tràgic. Es tracta d’una vil·la de la ciutat romana de
Pompeia.
AUTOR:
No tenim pas autor de l’obra, més tenint en compte que estem parlant
tant d’arquitectura com de pintura i mosaic. L’obra sabem que va ser sepultada
en l’erupció del volcà Vesubi el 24 d’agost de l’any 79 d.C. Per tant, en plena
época imperial, que ocupà del 27 a.C. fins al 476 d.C.
ARQUITECTURA:
Ens trobem davant d’una vil·la romana que era una segona residència en
un espai (Pompeia) que disposava de tota mena de serveis (botigues, bars,
banys..).
La casa respon a una estructura de casa romana
típica, amb un eix de simetria que situem a l’entrada de la casa. Al costat de
l’entrada hi podem localitzar dos locals o botigues, que comuniquen amb el
vestíbul que anomenem FAUCES i que condueix al pati central o ATRIUM, al
voltant del qual s’estructura tota la casa. Aquest atrium, que podia ser obert
o semiobert té en el seu centre l’IMPLUVIUM, un espai on es recollia l’aigua de
la pluja i un PUTEAL o mena de cisterna, d’on treure l’aigua. Zones de treball
i un petit PERISTIL o zona de columnes, seguien aquest atrium. Al llarg de
l’edfici hi havia diferents CUBICULUM o dormitoris i estances. També una cuina
i l’espai destinat a venerar els déus (LARARIUM).
CONTEXT
HISTÒRIC, FUNCIÓ I SIGNIFICAT:
La construcció de la
casa del poeta tràgic, ens fa anar als anys anteriors al 79d.C. en ple període
Imperial. Seria la casa d’una família benestant, ja que es considerada com a
segona residencia. La conservació
impecable de l’edifici ve donada per l’explosió del Vesubi a l’any 79. La pluja
de gasos, cendres, pedres…cobriren la ciutat amb metres de restes, que van
conservar la ciutat fins quer al segle XVIII es començà a excavar. Les figures
de persones petrificades que donen pas a motlles ens permeteren a finals del
segle XIX entendre més sobre la vida a la ciutat, ciutat que posseïa des de
banys a teatres, temples…ja que es tractava d’una població d’uns 20.000
habitants.
MOSAIC: CAVE CANEM.
Al vestíbul de la
vil·la, hi podem trobar –al terra- un mosaic amb la inscripció CAVE CANEM que
significa “atenció amb el gos”. A manera de catifa i de rètol d’avís per als possibles
intrusos. Es tracta d’un mosaic al
terra, quan normalment en aquests moments els mosaics eren utilitzats en parets
com a decoració. Habitualment els
mosaics que trobem al terra són amb motius geomètrics, a manera de les rajoles
que nosaltres tenim en l’actualitat. El
mosaic és de dos colors (blanc i negre) i només té una nota de color (vermell)
en el collar del gos. Les peces que formen el mosaic són anomenades TESSEL·LES
i eren fetes de materials diversos: marbre, pedra, pedra calcària, vidre… per
tal d’obtenir els diferents colors.
PINTURA: SACRIFICI D’IFIGÈNIA.
Estem davant
d’una pintura AL FRESC. Les pintures al fresc són fetes en una paret que està
coberta amb una barreja de cal. Es pinta mentre està humida i d’aquesta manera,
en assecar-se, queda la pintura integrada en la composició de la paret
(semblant als enguixats que coneixem, però treballats amb calç i pols de
marbre.
La pintura de la que parlem representa el
SACRIFICI D’IFIGÈNIA, filla d’Agamèmnon, que ha de ser sacrificada perquè el
seu pare ha ofès la desea Artemis. Finalment el sacrifici es fa d’un cérvol en
comptes d’Ifigènia. En la pintura, bastant complexa, hi apareix la desea
representada tres vegades, en les seves tres facetes (de deessa dels cultes
màgics, de caçadora i de senyora dels animals).
Els colors de l’obra (tenint en compte el
moment en què es realitzà, són molt vius i van des del porpra al blau i el
vermell.
L’autor de l’obra intentà donar una idea de
profunditat, utilitzant elements arquitectònics (columnes) per a separar
diferents escenes de l’obra. L’ús de diferents mides a l’hora de fer les
figures, volia fer-nos avinent la idea de proximitat o llunyania.
És molt important la idea d’expressar
sentiments en l’obra: la idea dels plors o la mà tapant el rostre que plora,
ens dóna a entendre la duresa de la
situació que es viu davant la mort d’Ifigènia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario