domingo, 27 de noviembre de 2016
EL GUERNICA FITXA NUM.25
FITXA NUM.25
FITXA TÈCNICA:
Títol: Guernica.
Autor: Pablo Ruiz Picasso.
Cronologia: va ser pintat l’any 1937.
Estil: aquesta avantguarda és d’estil cubista.
Localització: es troba situat al museu d’art Reina Sofía, a Madrid.
Dimensions: 3’51m X 7’82m.
CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL:
Guernica és una obra pictòrica pintada per Pablo Ruiz Picasso l’any 1937, i que pertany al
moviment d’avantguarda cubista.
L’obra s’emmarca en plena guerra civil espanyola, que va esclatar degut al cop d’Estat fallit
contra la República legalment constituïda. Algunes divisions de l’exèrcit nazi són posades a
disposició de Franco que serveixen d’assaig de les noves tècniques i armament. En aquest cas,
es va triar una ciutat sense cap objectiu militar, però símbol del nacionalisme basc. L’aviació
Còndor va bombardejar la ciutat de Guernica i va metrallar sobrevolant la ciutat a tots aquells
que fugien. Això va ser un assaig del que acabaria passant durant la Segona Guerra Mundial.
ANÀLISI FORMAL:
Elements tècnics i formals: Guernica està pintat amb pintura a l’oli sobre un suport de tela.
En la pintura a l’oli, l’aglutinant dels colors és un oli d’origen vegetal (llinosa o de nou) i que
s’adapta bé a qualsevol tipus de suport. L’artista dissol bé els colors amb oli i els aplica amb
pinzell sobre la tela.
Elements plàstics: hi predomina el dibuix sobre el color, i el traç és precís, amb una línia
visible i els dibuixos molt esquemàtics i geomètrics. En quant al color, destaca l’absència de
colors, ja que l’artista s’assabenta de la notícia del bombardeig a través de les fotografies de la
premsa. Els colors han fugit, com ha fugit la vida. Els únics colors que hi ha són els negres, els
grisos i el blanc que expressen l’horror. La llum és totalment artificial, il∙lumina allò que vol
ressaltar i deixa en ombres el seu entorn, no crea volums ni clarobscur. Hi ha tres focus de
llum: la làmpada, el quinqué i la finestra.
Elements compositius: la composició que presenta és tancada, i l’eix de simetria el
constitueix la paret blanca central. Els elements del quadre es distribueixen en un tríptic: el
panell central amb el cavall i la dona portadora de la làmpada, el lateral dret reprodueix l’incendi
i la dona que crida, i al costat esquerre hi ha el toro i la dona amb el nen mort en braços. En
quant a les línies compositives, predominen les línies rectes diagonals que aporten moviment i
tensió, i que formen un gran triangle central que té com a vèrtex el quinqué. Les línies
compositives formen elements geomètrics i esquematitzats. Malgrat que no utilitza perspectiva,
el quadre té una certa profunditat gràcies als diferents espais com porta, parets i els diferents
personatges. El quadre conté un gran dinamisme i tensió, un ritme ràpid que imita el moviment
real, i un temps que representa el moment posterior al bombardeig de la ciutat i l’horror
provocat.
INTERPRETACIÓ:
La funció que realitza aquesta obra és commemorativa del dia en què la ciutat de Guernica va
ser bombardejada, però també té una funció simbòlica i propagandística en defensa de la pau i
el rebuig de totes les guerres. L’obra fiu encàrrec del govern de la República espanyola per ser
exposat en el Pavelló espanyol de l’Exposició Universal de París el 1937.
El Guernica és un immens crit contra la guerra i la brutalitat, però també és un dels quadres
més importants del segle XX que aplega les formes geomètriques del Cubisme, les imatges
obsessives i simbòliques del Surrealisme, i la força dramàtica de l’Expressionisme.
Picasso va pintar aquest quadre sobre l’impacte que li produí el bombardeig de Guernica, on
només quedaven dones, infants i vells, per la Legió Còndor de l’Alemanya nazi l’any 1937. El
quadre és ple d’elements simbòlics, com per exemple: la dona amb els braços aixecats
representant dolor físic, la dona amb el fill mort als seus braços el dolor psicològic, la dona que
entra per la finestra en forma de bafarada de còmic és la que aporta la notícia del bombardeig,
El cavall representa la població civil, el brau representa la força del poble, el guerrer destrossat
al terra representa la divisió de les dues espanyes.
Pablo Picasso va ser un pintor, escultor, ceramista i gravador. Després de les seves etapes
blava i rosa, va iniciar el camí al Cubisme amb el quadre “Les senyoretes del carrer d’Avinyó” al
1907. Va col∙laborar amb Braque fins els 1925 creant obres del Cubisme analític i del sintètic.
Posteriorment els seus quadres van guanyar expressivitat. Va utilitzar els seus quadres com a
element de propaganda i instrument contra la guerra. Picasso estava lligat a la República, i en
guanyar el Franquisme no va permetre que el quadre tornés a Espanya i va restar al Moma de
Nova York fins l’any 1981, quan va poder tornar a Espanya.
El Cubisme rep influències de Cézanne i l’art de les pintures primitives. En aquesta obra també
rep influències d’altres estils com l’Expressionisme i el Surrealisme.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario